Dat bedrag is nodig "als we met het spoorvervoer een verschil willen
maken in het wegeninfarct", stelde president-directeur Aad Veenman van
de Nederlandse Spoorwegen dinsdag in een reactie op de aanhoudende
fileoverlast.

Veenman voorziet dat het personenvervoer op het spoor in het komende
decennium met dertig procent groeit. Voorwaarde is dat het kabinet zo snel
mogelijk extra geld reserveert voor de noodzakelijke investeringen, het
liefst al in de komende rijksbegroting.

"Vijftig procent van de forensen zit op de belangrijke trajecten tijdens
de spits in de auto, de andere vijftig procent zit in de trein. Als je
bedenkt dat één dubbeldekker duizend auto’s kan vervangen, dan geeft dat aan
dat de trein veel kan betekenen, naast de investeringen in wegen," zegt
Veenman.

NS wil de 8 miljard gebruiken om de vijftig belangrijkste knelpunten op
het spoor in Nederland aan te pakken. Veenman pleit onder meer voor de
aanleg van inhaalsporen op de belangrijkste trajecten. "Daarover moet
het kabinet nu al een knoop doorhakken, want het duurt jaren voor het spoor
er ligt," benadrukt de NS-topman de noodzaak van snel handelen in
politiek Den Haag.

Veenman stelt dat de infrastructuur met name in de grote steden verzadigd is.
De nieuwe, drastisch aangepaste dienstregeling die eind vorig jaar werd
ingevoerd, biedt volgens hem onvoldoende ruimte voor de groeipotentie van
het openbaar vervoer.

In de afgelopen jaren en in de nabije toekomst investeert de NS zelf
miljarden euro's in nieuw materieel. Het gaat dan met name om
dubbeldekstreinen. "Op termijn willen we in stedelijke gebieden een
systeem invoeren van zesmaal per uur een intercity en zes maal per uur een
sprinter," zegt Veenman. "Reizen zonder spoorboekje heet dat. Er
komt altijd snel een trein, zoals het bij de metro al geweldig werkt. Daar
zijn wel forse investeringen in infrastructuur voor nodig."

Hij pleit voor een plan, waarin het kabinet kiest voor een "slimme
combinatie" van investeringen in spoor en asfalt. Daarnaast verwacht
hij veel van het stimuleren van aangepast reisgedrag.

Veenman: "Om de druk van de spits weg te nemen kun je mensen verleiden de
trein te nemen, maar ook om hun reis uit te stellen of te vervroegen. Op de
weg gebeurt dat al. Dat kan op het spoor ook. Kies soms voor de auto, kies
soms de trein. Als je mensen op de weg goed informeert over de file en hen
een alternatief per spoor aanbiedt, dan kan dat nieuwe ruimte scheppen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl